Kompleks PAS Setiu

?
Iklan tanah Lot2

Disember 08, 2009

1,439 Hektar Tanaman di Terengganu Musnah Akibat Banjir

KUALA TERENGGANU: Jabatan Pertanian Terengganu menganggarkan seluas 1,439 hektar kawasan pertanian di negeri itu musnah dalam banjir baru-baru ini.

Pengarahnya, Md Yusoff Maidin, berkata ia membabitkan semua jenis tanaman seperti sayur-sayuran dan padi dengan jumlah kerugian keseluruhan mencecah RM5 juta.

"Jumlah ini adalah anggaran kasar, nanti kita akan perhalusi lagi untuk memastikan jumlah sebenar kerugian yang dialami yang dijangka lebih banyak," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Md Yusoff berkata, kira-kira 1,927 petani terjejas dalam bencana alam itu dan pihaknya telah mengedar borang untuk mendapat maklumat lengkap mengenai kemusnahan tanaman yang dialami kepada petani-petani untuk diisi.

Beliau berkata, petani berkenaan akan dibantu apa yang perlu bagi membolehkan mereka mengusahakan tanaman masing-masing.

Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) Terengganu pula melaporkan kira-kira 1,883 ekor lembu dan ayam mati akibat banjir kali ini, dengan kerugian dianggarkan mencecah RM113,000.

Pengarahnya, Dr Azizol Mohd Sharum, berkata ternakan berkenaan adalah milik 32 penternak di seluruh negeri.

Dr Azizol berkata, laporan telah disediakan dan akan dihantar ke Ibu Pejabat Veterinar di Putrajaya untuk tindakan selanjutnya. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan