Kompleks PAS Setiu

?
Iklan tanah Lot2

Mei 07, 2010

Peserta Kelompok Pertanian Kg. Sg. Bari Dizalimi

 SETIU(Langkap) - Seramai 16 peserta Kelompok Pertanian Al-Falah di Kg. Sungai Bari dekat sini, mendakwa mereka telah dizalimi apabila hasil tanaman kelapa sawit yang mereka usahakan, dirampas. Segala titik peluh mereka menanam kelapa sawit secara usahasama dengan Yayasan Terengganu telah dinafikan.

Menurut bekas pesertanya, Ahmad Mohd Noor, 43, Kerajaan negeri  Terengganu yang kononnya mengutamakan rakyat tidak ada belas kasihan dan perikemanusiaan langsung.

Katanya, beliau bersama rakan-rakan yang lain telah membuat permohonan secara sah kepada Yayasan Terengganu mengusahakan projek pertanian bersepadu di atas tanah agensi tersebut.

”Saya bersama kawan-kawan, setelah mendapat kelulusan, mengusahakan tanaman, pisang dan nanas untuk jangka pendek, sementara kelapa sawit membesar,

”semua pihak maklum dan tahu, kami mengeluarkan belanja dan tenaga sendiri,”ujarnya.

Namun begitu, usaha dan wang ringgit mereka, menjadi sia-sia menjadi sia-sia apabila kerajaan pimpinan bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh tidak mengiktiraf usahasama tersebut. 

”Apabila Umno dan BN menang dalam tahun 2004, walaupun bertukar kerajaan, usaha kami sah dan halal disisi Islam, 

”sepatutnya, Dato’ Idris dan para pegawai kerajaan serta Yayasan Terengganu mengambil kira, dan mengembalikan ‘modal’ kami,

”bukan dengan merampas begitu sahaja, macama Yahudi merampas harta benda penduduk Palestine, ”tegas Ahmad.

 Kini, bukan sahaja mereka ‘berputih mata’ malah beliau mendakwa berlaku penyelewengan dan salah guna kuasa dalam pengurusan ladang seluas 111 ekar tersebut.

Beliau amat terkejut dan hairan bagaimana Yayasan Terengganu boleh menyerahkan seluruh pengurusan ladang tersebut kepada seorang pemimpin Umno tempatan.


“Saya hairan, pengurusan Yayasan Terengganu yang dikatakan ‘korporat’ menyerahkan pengurusan ladang yang begitu besar hanya kepada seorang individu, “walhal pemimpin Umno itu tahu dan para pegawai Yayasan Terengganu juga tahu, walaupun tanah tersebut milik Yayasan, anak benih yang ditanam, baja yang menyuburkan pokok itu, bukan hak mereka, ”namun pemimpin Umno itu terus makan hasil tersebut tanpa mengira halal dan haram,”terang Ahmad.




Walaupun pemimpin Umno merasakan beliau mendapat ‘laba’ namun, menurut Ahmad, ramai pihak kini mempersoalkannya.

 Beliau turut meragui ketelusan pemimpin Umno cawangan yang diberi kuasa menguruskan ladang itu dan para pegawai Yayasan Terengganu yang turut bersekongkol dengannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan