Kompleks PAS Setiu

?
Iklan tanah Lot2

Ogos 31, 2011

"MINI ESTATE PADI" Pesawah Menjadi Boroh Di Tanah Sendiri

KUALA TERENGGANU - Para pemilik tanah TOL dan 'umarah' padi di Kampung Jelapang, Setiu hanya akan menjadi pekerja kepada syarikat 'mini estate' apabila menyerahkan tanah mereka kepada Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Setiu.

Menurut Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Muhyiddin Abdul Rashid, ia adalah menjadi amalan biasa mana-mana 'mini estate' yang telah diusahakan sebelum ini.

"Dia (kerajaan) minta serah semua sekali kepada dia jadi 'mini estate' padi, segala peruntukan akan masuk kepada syarikat ini dan kita akan jadi pekerja, jadi buruh sahaja,



[Gambar - Haji Muhyiddin, berbaju kemeja pendek putih,  mendapat penjelasan dari seorang pesawah Zainal Abidin Yusof, ketika melawat kawasan sawah padi Kampung Jelapang]

"kalau kita nak kerja, kalau tidak dia akan bawa pekerja asing, buat kerja di sawah padi kita,"ujarnya ketika bertemu dengan pesawah padi di Kampung Jelapang, Rabu 24 Ogos.



Bahkan, lebih berat lagi, katanya, tanah yang telah diusahakan oleh para pesawah selama lebih 40 tahun itu tidak akan lagi menjadi hak pesawah.

 "Dan yang lebih berat lagi, tanah itu akan jadi hak dia (kerajaan), kerajaan akan beri kepada siapa yang dia nak beri,

"kalau kita usaha sendiri maka ada ikatan sikit (kerana kita usahakannya),"jelas Haji Muhyiddin

 Katanya, apabila tanah tersebut tidak diusahakan, 'umarah' pun tak ada, maka dia sudah tidak akan menjadi hak kepada para pesawah untuk menuntutnya.



Oleh itu beliau menggesa supaya para pesawah yang pernah memiliki Lesen Menumpang Sementara (TOL) dan nombor PT di pejabat tanah supaya tidak menyerahkan tanah-tanah mereka kepada PPK Setiu.

 Katanya, penyerahan tanah tersebut akan merugikan para pesawah.



Beliau yang juga, Pengerusi Lajnah Pertanian dan Industri Asas Tani PAS Terengganu berkata, Menteri Besar Terengganu memang tidak berhasrat untuk memberikan tanah kepada para petani atau pesawah.

"Menteri Besar telah keluarkan kenyataan dalam akhbar minggu lalu, beliau memang tidak akan memberikan tanah kepada para pesawah,

"kononnya, beliau kata, kalau beri tanah kepada petani, ia tidak akan diusahakan lagi,"kata Haji Muhyiddin.



Tindakan kerajaan Umno dan Barisan Nasional itu, menurutnya, berbeza dengan amalan yang telah dan akan dilaksanakan oleh kerajaan PAS.

 Katanya, sekiranya kerajaan PAS diberi mandat, sebagaimana pemerintahan pada tahun 1999 hingga 2004, PAS akan memberikan hak milik kepada mereka yang telah mengusahakan mana-mana tanah dalam tempoh tertentu.

"Ia terbukti di Kampung Jelapang itu sendiri, kerajaan telah memproses tanah sawah tersebut dan memberikan Lesen TOL, sebagai persiapan untuk hak milik kekal,

"malangnya, apabila Umno merampas pentadbiran negeri pada 2004, mereka telah membatalkan lesen tersebut,"tambahnya

Sumber: BULETIN ONLINE
Ikuti Penerangan Melalui Video.


1 ulasan:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    BalasPadam